home > De bevalling > Hoe ga je om met weeën?
Featured Page / Article Image

Hoe ga je om met weeën?

Weeën zijn pijnlijk, de manier waarop je ermee omgaat maakt het verschil!

De invloed van hormonen, stress, angst en pijn.

Oxytocine is het hormoon wat zorgt voor regelmatige en gecoördineerde samentrekkingen van de baarmoeder: de weeën. Het proces versterkt zichzelf, hoe meer weeën, hoe meer oxytocine je gaat aanmaken, met als gevolg meer en krachtigere weeën en een snellere ontsluitingsperiode.

Hoe meer ontspannen je bent hoe meer oxytocine je zelf aanmaakt. Ontspannen lukt vaak het beste in een vertrouwde omgeving en een sfeer waar jullie je prettig voelen. Ben je ontspannen dan kun je jezelf compleet overgeven aan de kracht van de weeën en de pijn. Je zal hiervoor de controle moeten loslaten en je lijf zijn werk laten doen. Hierdoor zal je bevalling gemakkelijker, sneller en minder pijnlijk verlopen. Overgeven lukt als je vertrouwen hebt in je eigen lichaam en accepteert dat weeën pijnlijk zijn.

Hiervoor is het belangrijk dat je naar je eigen lijf luistert. Wees je bewust van wat jij nodig hebt. Dit kan zijn je eigen omgeving(thuis). Maar ook de juiste personen om je heen, muziek, een bad of douche, andere houdingen, kaarsen, geuren etc. Hoe beter je kan ontspannen en je kan overgeven aan de kracht van de wee, hoe meer endorfinen je lijf aanmaakt. Endorfinen werken als natuurlijke pijnstiller die je helpt de weeën beter te verdragen. Vrouwen kunnen hier ape-stoned van worden, prachtig om te zien! De endorfine is vooral actief in de laatste centimeters van de ontsluiting. Je hebt zelf wel degelijk invloed op de aanmaak van endorfines. Warmte, water, aandacht, rust, gedempt licht helpen bij het aanmaken van endorfines.

Negatieve factoren tijdens je bevalling zorgen voor de aanmaak van het stresshormoon adrenaline. Denk aan angst, kou, schaamte, fel licht en vreemde mensen om je heen. Maar ook een ritje naar het ziekenhuis of een inwendig onderzoek kan adrenaline geven. Adrenaline remt oxytocine. Het zorgt ervoor dat het bevalhormoon oxytocine even zijn werk niet goed kan doen waardoor je bevalling minder goed op gang komt of zelfs stagneert. Adrenaline geeft spanning in je lijf wat weer meer angst, stress en meer pijn kan veroorzaken. Adrenaline verstoort tevens de aanmaak van endorfine.

Het is dus belangrijk om onrust, angst en stress tijdens je bevalling te vermijden. Dat lukt door vooraf goed geïnformeerd te zijn over wat je kunt verwachten bij je bevalling en zelfvertrouwen te hebben. Vertrouwen in het feit dat jij straks je kindje zelf op de wereld kunt zetten en de bevalling aankunt.

Enkele tip’s die we je kunnen geven:

  • Zorg dat je goed op de hoogte bent van wat je tijdens je bevalling kunt verwachten.
  • Bedenk wat je angst en stress geeft.
  • Bedenk wat jij nodig hebt om zo goed mogelijk te ontspannen.
  • Heb vertrouwen in jezelf, je lichaam en de mensen om je heen. Leer te vertrouwen in plaats van te handelen uit angst. Angst gaat altijd over de toekomst, iets wat mogelijk zou kunnen gebeuren. Het enige wat realiteit is, is altijd het nu.
  • Zoek afleiding, bijvoorbeeld door tv te kijken of naar muziek te luisteren.
  • Zorg ervoor dat er geen storende elementen in je omgeving zijn. Denk aan mensen of kinderen die je uit je concentratie halen.
  • Zorg dat je het lekker warm hebt, neem een bad of douche, trek warme sokken aan en leg een kruik tegen je buik.
  • Laat je masseren. Dit werkt als afleiding en het helpt je je spieren ontspannen.
  • Zoek een houding waarin jij je prettig voelt en wissel regelmatig van houding.
  • Concentreer je op je ademhaling. Ademhalingstechnieken zijn perfect om je aandacht op te richten tijdens de wee. Hierdoor denk je minder aan de pijn van de wee.
  • Denk aan hoe je reageert als je erge pijn hebt, bijvoorbeeld tijdens een menstruatie of als je een teen stoot. Wat is je reactie daarop? Wat gebeurde er in je lijf? Hoe voelde dit?
  • Wat je tijdens een wee het beste kunt doen is zoveel mogelijk je spieren loslaten, er bouwt zich dan geen spanning op. Stel je eens voor hoe jij dat doet.