home > De bevalling > Pijn en pijnstilling
Featured Page / Article Image

Pijn en pijnstilling

Weeën doen pijn omdat de baarmoeder erg gevoelig is en tijdens de bevalling onder druk wordt geopend. Bovendien hangt de baarmoeder met banden(soort spieren) aan het bekken. De banden staan onder spanning omdat de baarmoeder gegroeid is. Als de baarmoeder samentrekt tijdens een wee, komt er nog meer spanning op de banden. Dit geeft pijn. De banden lopen van de baarmoeder naar diverse plekken van het bekken waardoor de pijn op verschillende plekken kan zitten. De ene barende heeft vooral pijn onder in de buik, terwijl een andere lage rugpijn heeft die ook kan uitstralen naar haar benen(rug- en/of beenweeën).

Pijn bij een bevalling is anders dan pijn als gevolg van een verwonding. Baringspijn is een natuurlijke pijn. Het lijkt op menstruatiepijn maar is intenser. Kenmerkend voor bevallingspijn is dat het in golven komt en dat er hierna altijd een rustperiode volgt. In die rustperiode heb je even geen pijn.

Hoe pijnlijk een bevalling uiteindelijk zal zijn is niet te voorspellen. Het kan gebeuren dat de pijn als ondraaglijk wordt ervaren. Op dat moment tijdens de baring zullen wij samen met jullie de mogelijkheden van pijnstilling bespreken. Dit is afhankelijk van waar je in de bevalling zit en het hoeveelste kindje je verwacht. Pijnstilling is thuis of in Origine niet mogelijk. Voor pijnstilling moeten we jullie verwijzen naar de klinische verloskamers.
Mocht je pijnstilling nodig hebben dan wordt dat in het Amphia ziekenhuis gelukkig snel gegeven. In het Amphia is zowel de Remifentanil en de ruggenprik beschikbaar. Pethidine wordt niet gegeven aan vrouwen die aan het bevallen zijn.

We bespreken tijdens het huisbezoek hoe jullie denken over pijnstilling. Pas tijdens de bevalling kunnen we jullie een goed advies geven. Samen bespreken we dan of er iets nodig is voor de pijn en welke vorm van pijnstilling gewenst is. Vooraf kun je je al wel inlezen over verschillende soorten pijnstilling en de risico’s daarvan voor jou en je baby.

Lees in de KNOV brochure ‘Jouw bevalling, hoe ga je om met pijn?’ meer over soorten pijnstilling.

Denk je aan pijnstilling maar niet een medicamenteuze vorm? Dan zijn er nog vele mogelijkheden…

We weten dat een warm bad heel goed kan werken. Je kan er voor kiezen om tijdens de ontsluiting in een warm bad te gaan liggen, je kan er ook in blijven om je kindje in geboren te laten worden. Lees hierover meer op onze site over bevallen in bad.

Een massage en/of aromatherapie kan soms ook verrassend goed werken. Wij hebben vaak speciale massageolie in onze verlostas die we kunnen inzetten om de pijn te verzachten en je gemakkelijker door de bevalling te krijgen.

Ook kan acupressuur goed voor je werken. Acupressuur is een natuurlijke manier om pijn tijdens je bevalling te verminderen. Door op specifieke punten op je lichaam te drukken, gaat je lichaam zelf meer pijnstillers aanmaken. Deze pijnstillers heten endorfinen. Ze zorgen ervoor dat je minder pijn voelt. Ook zijn er punten die pijnprikkels blokkeren, je angst wegnemen, of helpen de ontsluiting te bevorderen. Aan het begin van je bevalling pas je zelf acupressuur toe maar ook je partner, of iemand anders kan het overnemen. Iedereen kan acupressuur leren!
In een sessie van ongeveer een uur leer je samen waar, hoe en wanneer je punten drukt om pijn tijdens je bevalling te verminderen. Voor meer informatie of een afspraak verwijzen we je naar Stefanie de Jong-Elst van praktijk Laogong
Een sessie kost €70,-. Dit wordt (geheel of gedeeltelijk) vergoed door vrijwel alle zorgverzekeraars.

Als laatste kun je de TENS inzetten tijdens de bevalling. Deze kun je via de verzekering aanvragen, kopen of huren bij bijvoorbeeld Origine. In Origine kun je je eigen set rugplakkers kopen en die aansluiten op de TENS.
Door middel van kleine stroomstootjes worden de pijnprikkels van de weeën onderschept. De pijn verdwijnt niet helemaal, maar wordt wel minder. Deze vorm van pijnbestrijding is zowel thuis als in het ziekenhuis toepasbaar. De GeboorteTENS heeft geen schadelijke gevolgen voor moeder of kind en veel verzekeraars vergoeden huur of koop geheel of gedeeltelijk. Hier kun je meer lezen om te kijken of TENS iets voor jou is.

In de voorlichtingsfilm: Pijnbehandelingsmethoden bij de bevalling wordt stilgestaan bij alle vormen van pijnstilling.

Bekijk ook eens de voorlichtingsfilm: Hoe ga je om met pijn?